Oferta:
Opracowywanie strategii
- Analizy i działania wspierające
- Zarządzanie rozwojem organizacji
- Kształtowanie kultury organizacji
- Zarządzanie zmianami
- Zarządzanie wiedzą
- Prywatyzacja
- Finanse
- Analizy opłacalności
- Business Plan
- Wycena wartości przedsiębiorstw
- Wycena wartości marki
- Wycena wartości godziwej
- Analiza sytuacji firm (Due diligence)
- Systemy motywacji i systemy wynagrodzeń
1. Analizy i działania wspierające
W życiu działania pilne wypierają działania ważne. Tak samo w przedsiębiorstwach: konieczność rozwiązania problemu operacyjnego wygra z dylematem strategicznym.
Sukces firmy zależy jednak w dużym stopniu od trafnego przewidzenia przyszłych zdarzeń i dopasowania swoich działań do prognozowanego rozwoju wypadków.
Wspieramy klientów (firmy, samorządy, organizacje innego typu) w procesie formułowania celów strategicznych, zaczynając od przeprowadzenia niezbędnych analiz (analizy otoczenia i wnętrza firmy, analiza SWOT, analizy portfelowe – BCG, ADL, GE), poprzez projektowanie strategii i jej wariantowanie modelem finansowym oraz następnie jej wdrażanie.
Wykorzystujemy doświadczenia i metodologię opracowaną w trakcie tworzenia strategii dla wielu firm z różnych branż.
Efekty:
- ocena korzyści rynkowych i finansowych wariantów rozwoju,
- wsparcie dla ścisłego kierownictwa przy podejmowaniu decyzji,
- punkt wyjścia do zmian organizacyjnych,
- zaangażowanie pracowników średniego szczebla kierowniczego w planowanie rozwoju firmy,
- partycypacja w wytyczaniu strategii innych ważnych grup w przedsiębiorstwie takich jak związki zawodowe
Komu jest potrzebne?
Każdej firmie poszukującej nowych możliwości, oczekującej wsparcia w opracowaniu wariantów rozwoju. Opracowanie strategii jest skierowane przede wszystkim do najwyższego kierownictwa – zarządów firm, władz samorządowych, dyrekcji przedsiębiorstw.
2. Zarządzanie rozwojem organizacji
Organizacja jest jak człowiek. Rodzi się, dorasta, dojrzewa. Firmy wraz ze swoim wzrostem odkrywają nowe możliwości rynkowe i podejmują nowe wyzwania. Poszukują rozwiązań organizacyjnych, które zapewnią osiągnięcie sukcesu. Nasza Firma dostarcza konkretne rozwiązania organizacyjne, dopasowane do potrzeb i oczekiwań firmy. Wspieramy naszych klientów w restrukturyzacji poprzez budowanie i przekształcanie działów i funkcji, projektowanie i doskonalenie procesów i procedur, zmianę postaw pracowników. Zajmujemy się tworzeniem struktur organizacyjnych, budową grup kapitałowych i struktur holdingowych, projektujemy rozwiązania formalne i nieformalne.
Efekty i korzyści
- Firma szybciej, taniej i w sposób pełny realizuje założone cele strategiczne
- Decyzje podejmowane są na właściwych poziomach zarządzania i w terminie umożliwiającym skorzystanie z szans
- Potencjał organizacji jest wykorzystywany w pełnym zakresie
- Firma potrafi samodzielnie reagować na zmiany w otoczeniu
- Organizacja umożliwia wykorzystanie umiejętności i potencjału pracowników
- Firma tworzy swoim pracownikom możliwości rozwoju
Komu jest potrzebne?
Każdej organizacji, której obecne ramy uniemożliwiają lub utrudniają rozwój. Projektujemy i wdrażamy zmiany dla całych firm jak i dla ich poszczególnych pionów lub działów.
3. Kształtowanie kultury organizacji
Każda organizacja wytwarza własną kulturę organizacyjną. Podobnie jak góra lodowa - można dostrzec tylko niewielką jej część. To co decyduje o jej kształcie jest ukryte i trudno dostrzegalne. Łatwo jest dostrzec majątek i dokumenty firmy, zgromadzić dane i informacje. Inaczej jest z wartościami, klimatem, emocjami tworzącymi ukrytą, często nieświadomą część kultury. Kultura organizacji może ułatwiać bądź utrudniać realizację celów biznesowych. W naszych pracach badamy symptomy kultury organizacji, postawy pracownicze, identyfikujemy nieformalne procedury i rytuały. Poprzez pracę z pracownikami firmy wpływamy na jej modyfikację, zgodną z oczekiwaniami i potrzebami organizacji.
Efekty i korzyści:
- System wartości pracowników jest bliski systemowi wartości właścicieli i zarządzających firmą
- Pracownicy identyfikują się ze swoją firmą i jej celami biznesowymi, są przywiązani do firmy, praca w organizacji sprawia im przyjemność i daje satysfakcję
- Organizacja i sposób zarządzania odpowiada właścicielom i pracownikom oraz są zgodne z celami stawianymi przed firmą
- Relacje wewnętrzne i atmosfera pracy sprzyjają podejmowaniu wysiłków i realizacji zadań
Komu jest potrzebne?
Firmom budującym swój sukces w oparciu o wiedzę swoich pracowników, pracę zespołową i zarządzanie partycypacyjne. Organizacjom poszukującym nieszablonowych rozwiązań zwiększających ich efektywność i równocześnie budujących trwałą więź z pracownikami.
Pracując z naszymi klientami myślimy o skuteczności wdrożenia już w trakcie prac analitycznych i projektowych. Identyfikujemy zagrożenia, pozyskujemy zwolenników zmian, prowadzimy kampanię informacyjną, monitorujemy efektywność wprowadzanych rozwiązań cząstkowych. Konsultanci naszej Firmy kierują procesem zmian, moderują pracę zespołów zadaniowych, biorą odpowiedzialność za jakość wdrażanych rozwiązań. Identyfikujemy potencjalne skutki zmian nie tylko w obszarze bezpośrednio objętym zmianami, ale także ich wpływ na pozostałych stakeholders firmy.
Efekty i korzyści
- Minimalizacja kosztów zmian
- Ograniczenie ryzyka niepowodzenia zmian
- Pozyskanie akceptacji wewnętrznej dla proponowanych i wdrażanych zmian
- Skuteczne wdrożenie zmian
Komu jest potrzebne?
Każdej organizacji stojącej w obliczu zmian lub będącej w trakcie ich projektowania lub wdrażania.
Podejmowanie decyzji jest codziennością każdej firmy. Robią to jej właściciele, menedżerowie i pracownicy. Aby decyzje przynosiły firmie korzyści nie powinny być oparte wyłącznie na intuicji, ale na wiedzy osób je podejmujących. Wiedza nie powinna zostać zamknięta w głowie jednej osoby. Może zostać wykorzystana znacznie efektywniej, gdy stanie się dostępna dla licznych odbiorców wewnątrz firmy. Organizacja i jej pracownicy, którzy chętnie dzielą się swoja wiedzą, są w stanie sprostać nowym problemom szybciej i z mniejszym ryzykiem błędu.
W naszych pracach pomagamy firmom rozpoznać obszary, w których wymiana wiedzy może przynieść największe korzyści. Określamy miejsca zapotrzebowania na informację i jej źródła. Definiujemy sposoby jej pozyskiwania, gromadzenia i przekazywania oraz odpowiednie procedury i narzędzia zarządzania wiedzą.
Efekty i korzyści:
- Mniej błędnych decyzji
- Podniesienie jakości podejmowanych decyzji
- Minimalizacja ryzyka związanego z odejściem kluczowych pracowników
- Czytelna i efektywna komunikacja wewnątrz organizacji
- Możliwość wykorzystania pełnego potencjału organizacji
Komu jest potrzebne?
Firmom budującym swój sukces w oparciu o wiedzę swoich pracowników. Organizacjom poszukującym nieszablonowych rozwiązań zwiększających ich efektywność. Firmom posiadającym strukturę macierzową, projektową, pracującym w oparciu o zespoły zadaniowe jak również rozproszonym terytorialnie.
... to nie tylko zmiana właściciela. To prawie zawsze zmiana kulturowa, organizacyjna, to przełamanie barier tkwiących w nas samych. To przejście (jedyny raz w historii przedsiębiorstwa) skomplikowanych procedur prawnych. To są też wielostronne negocjacje, godzenie różnych interesów i oczekiwań.
Doskonale łączymy doradztwo strategiczne z umiejętnościami technicznymi, związanymi z przygotowaniem strony formalnej procesu prywatyzacji oraz wiedzą i doświadczeniem restrukturyzacyjnym.
Efekty i korzyści naszego podejścia do prywatyzacji:
- Firma zdobywa tyle kapitału ile potrzebuje i może efektywnie wykorzystać.
- Firma dostaje ustabilizowaną strukturę zarządczą.
- Minimalizacja społecznych niepokojów.
- Firma szybciej, taniej i w sposób pełny realizuje założone cele strategiczne.
- Zdecydowanie wzrasta poziom wiedzy ekonomicznej wśród pracowników – dzięki odpowiedniemu pakietowi szkoleniowemu.
Dla kogo prywatyzacja?
Pozostało jeszcze około 1000 przedsiębiorstw państwowych...., ale nasza oferta również dla firm należących do samorządów lokalnych.
Doradztwo w zakresie zarządzania finansami stanowi bardzo istotny składnik działalności firmy. Oferujemy naszym klientom szeroki zakres obsługi finansowej, od kompletnych analiz finansowych i reorganizacji pionów finansowo-księgowych dużych przedsiębiorstw po opracowywanie biznes planów dla małych firm. Audyty finansowe typu due diligence wykonywaliśmy zarówno dla dużych podmiotów gospodarczych, jak i dla instytucji zarządzających środkami pomocowymi, np. dla Władzy Wdrażającej Program Współpracy Przygranicznej oraz dla Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Jeśli zachodzi taka konieczność, współdziałamy w ramach zleceń z dziedziny finansów z biegłymi rewidentami.
Konieczność analizowania opłacalności podejmowanych działań oraz wyboru pomiędzy różnymi możliwościami pojawia się na każdym szczeblu funkcjonowania przedsiębiorstwa. Analizy takie warto sporządzać zarówno dla przedsięwzięć strategicznych (np. przejęcie innego podmiotu, budowa nowej fabryki) jak i mniej ważnych, związanych z bieżącą działalnością (np. wyremontować maszynę, czy kupić nową, realizować zadanie własnymi siłami, czy zlecić je na zewnątrz).
Do analizy opłacalności stosujemy dyskontowanie przepływów pieniężnych generowanych przez przedsięwzięcie. Sprawą kluczową jest oszacowanie wielkości przepływów pieniężnych – do tego celu wykorzystujemy modele projekcji finansowej budowane z osobna dla poszczególnych przedsięwzięć i firm.
Analiza opłacalności dostarcza kadrze kierowniczej informacji niezbędnych do podjęcia decyzji:
- Czy warto angażować się w przedsięwzięcie (inwestycję/ restrukturyzację)?
- Jakie ryzyko wiąże się z realizacją przedsięwzięcia?
- Które przedsięwzięcie (wariant przedsięwzięcia) możliwe do realizacji wybrać?
- Produkować samemu, czy zlecić produkcję na zewnątrz?
Ponadto, do analizy opłacalności standardowo sporządzamy analizę wrażliwości, która daje odpowiedź na pytanie: jak zmieni się opłacalność przedsięwzięcia wraz ze zmianą warunków funkcjonowania, np. jeśli zmienią się:
- Przychody (z powodu zmiany cen produktów lub zmiany wielkości wolumenu sprzedaży);
- Koszty działalności;
- Oprocentowanie kredytu inwestycyjnego;
- Kursy walut obcych;
- Poziom inflacji;
- Inne parametry, w zależności od charakterystyki przedsięwzięcia.
Przygotowanie analiz opłacalności oferujemy menedżerom przedsiębiorstw, zarówno wyższego, jak i średniego szczebla, przedstawicielom władz samorządowych, jednostek administracji publicznej oraz analitykom z instytucji finansowych.
Business plan jest dokumentem opisującym projektowane przedsięwzięcie, wraz z określeniem działań i zasobów niezbędnych do jego realizacji. Najczęściej służy do zdobycia środków na inwestycje (z banków, funduszy inwestycyjnych, od obecnych lub potencjalnych akcjonariuszy, funduszy środków pomocowych) oraz jest dokumentem służącym do kontroli realizacji przedsięwzięcia, zarówno przez dostawców kapitału, jak i przez władze firmy.
Typowy business plan zawiera co najmniej:
- Plan działań marketingowych i sprzedaży;
- Plan kosztów;
- Plan zasobów;
- Plan źródeł finansowania, wraz z harmonogramem finansowania;
- Plan strony technologicznej przedsięwzięcia.
Ponadto konieczne jest sporządzenie analizy opłacalności przedsięwzięcia oraz analiza ryzyka wiążącego się z jego realizacją. W zależności od rodzaju przedsięwzięcia koniecznym może się okazać przeanalizowanie dodatkowych kwestii – prawnych, związanych z ochroną środowiska itp.
W trakcie przygotowywania business planu współpracujemy ze specjalistami z wielu dziedzin: finansów, marketingu, prawa, logistyki, ochrony środowiska, technologii produkcji i innych, w zależności od rodzaju przedsięwzięcia. Dzięki tej współpracy jesteśmy w stanie zapewnić Państwu kompleksową obsługę, zarówno od strony prawno-ekonomicznej, jak i technologicznej.
Dobrze przygotowany business plan:
- Zmniejszy ryzyko niepowodzenia przedsięwzięcia;
- Będzie dobrym argumentem do negocjacji z bankiem warunków kredytowania;
- Pozwoli zaplanować niezbędne zasoby;
- Ułatwi kontrolę przebiegu inwestycji.
Przygotowanie i weryfikację business planów oferujemy właścicielom i menedżerom przedsiębiorstw, przedstawicielom władz samorządowych, jednostek administracji publicznej oraz analitykom z instytucji finansowych.
10. Wycena wartości przedsiębiorstw
Wartość przedsiębiorstwa jest wynikiem wyceny wyodrębnionej pod względem prawnym i ekonomicznym jednostki organizacyjnej, dysponującej określonym potencjałem w postaci majątku trwałego i obrotowego oraz różnych wartości i cech o charakterze niematerialnym. W zależności od celu wyceny, wartość tę określa się przy zastosowaniu różnych metod, takich jak: dochodowe, majątkowe, mieszane, porównawcze.
W gospodarce rynkowej istnieje wiele powodów wymuszających lub uzasadniających przeprowadzanie wycen przedsiębiorstw.
Do najważniejszych obszarów/zdarzeń wymagających wycen należą:
- Transakcje kupna - sprzedaży przedsiębiorstw,
- Przekształcenia własnościowe, likwidacje,
- Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw,
- Zarządzanie strategiczne w oparciu o kryterium kształtowanie wartości firmy,
- Określenie wartości zabezpieczenia spłaty kredytów,
- Aktualizacja wartości bilansowej aktywów (w tym wycena udziałów w spółkach),
- Wprowadzanie wewnętrznego rozrachunku gospodarczego w odniesieniu do poszczególnych jednostek wchodzących w skład organizacji.
Korzyści płynące z zastosowania wycen przedsiębiorstw wynikają z ich podstawowych funkcji:
- Doradczej – między innymi dostarczanie niezbędnych danych dotyczących wartości przedsiębiorstwa w związku z realizacją transakcji kapitałowych.
- Argumentacyjnej - ściśle związanej z doradczą, pozwalającej na dobór informacji wzmacniających siłę przetargową każdej ze stron transakcji.
- Informacyjnej – dostarczanie informacji na temat standingu przedsiębiorstwa i jego perspektyw rozwojowych.
- Zabezpieczającej – zabezpieczenie przed możliwością wyniknięcia sporów na tle wyceny, w szczególności w przypadkach przesunięć udziałów pomiędzy podmiotami tej samej grupy kapitałowej.
Wyceny adresowane są przede wszystkim do menedżerów przedsiębiorstw wysokiego i średniego szczebla zarządzania, analityków z instytucji finansowych (banki, firmy ubezpieczeniowe, fundusze inwestycyjne), Skarbu Państwa w odniesieniu do procesów prywatyzacyjnych oraz indywidualnych podmiotów zainteresowanych działalnością inwestycyjną.
Liczne transakcje akwizycyjne przedsiębiorstw ostatnich 20 lat wskazały na wzrost znaczenia reputacji (marki) w procesie wyceny firm. Marka stanowi niematerialne aktywa przedsiębiorstw, które w wielu przypadkach decydują o ich całkowitej wartości. Podobnie jak w przypadku wycen wartości przedsiębiorstw, wartość marki określa się przy zastosowaniu różnych metod, takich jak: dochodowe, kosztowe, rynkowe.
Korzyści z wyceny wartości marki wynikają z różnorodnych potrzeb zainteresowanych stron. Wycena marki znajduje miedzy innymi zastosowanie w:
- Celach sprawozdawczości finansowej – w przypadku gdy regulacje rachunkowości zezwalają na ujmowanie marek w bilansach spółek. Pozwala to między innymi na poprawę ocen sytuacji finansowej.
- Celach podatkowych – w przypadku gdy przepisy podatkowe umożliwiają amortyzację wartości niematerialnych i prawnych. Pozwala to na zwiększenie efektów tarczy podatkowej.
- Procesach fuzji i przejęć – zarówno w przypadku zakupów całych przedsiębiorstw, jak również podczas zakupów/przejęć określonych znaków firmowych, czy innych aktywów niematerialnych.
- Procesach związanych z zarządzaniem marką.
- Przypadkach sprzedaży umów licencyjnych odnoszących się do korzystania z określonych praw do myśli, znaku itp.
Wyceny wartości marki adresowane są przede wszystkim do menedżerów przedsiębiorstw wysokiego i średniego szczebla zarządzania, analityków z instytucji finansowych (banki, firmy ubezpieczeniowe, fundusze inwestycyjne) oraz indywidualnych podmiotów zainteresowanych działalnością inwestycyjną.
Wycena wartości godziwej jest dokonywana na potrzeby sprawozdawczości finansowej prowadzonej zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR nr 16) oraz polską Ustawą o Rachunkowości.
Według MSR 16 „Rzeczowe aktywa trwałe” wartością godziwą jest kwota, za jaką na warunkach rynkowych składnik aktywów mógłby zostać wymieniony pomiędzy zainteresowanymi i dobrze poinformowanymi stronami transakcji. Taką samą definicję wartości godziwej należałoby również przypisać szacowaniu wartości godziwej na potrzeby polskiej sprawozdawczośc.
Zgodnie z przyjętymi zasadami wyceny składników majątkowych (w tym także maszyn i urządzeń) wartość rynkową określa się zwyczajowo przy zastosowania jednego z dwóch sposobów wyceny:
- podejścia porównawczego – polegającego na ustaleniu wartości rynkowej środka trwałego przez porównanie cen transakcyjnych otrzymanych za inne takie same lub podobne obiekty na wolnym rynku w zbliżonym czasie i na podobnym terenie;
- podejścia dochodowego – polegającego na ustaleniu wartości rynkowej środka trwałego poprzez określenie wysokości możliwych wpływów z tytułu posiadania lub też wykorzystania danego składnika majątku. Jednak w przypadku ruchomych środków trwałych podejście to stosuje się tylko w przypadkach wiedzy na temat wielkości dochodu wytwarzanego bezpośrednio przez dane środki trwałe.
W przypadku braku możliwości oszacowania wartości godziwej według wymienionych powyżej zasad powszechnie stosowaną metodą wyceny jest podeście kosztowe poprzez określenie kosztu odtworzenia w warunkach rynkowych.
Metoda ta jest powszechnie stosowaną i wymaganą metodą wyceny w celu określania wartości rynkowej (w tym również i wartości godziwej) środków trwałych, szczególnie w przypadku braku powszechnego rynku oraz indywidualności wycenianych rozwiązań.
Wycena wartości godziwej jest wykonywana przez biegłego rzeczoznawcę majątkowego.
Sporządzanie wyceny wartości godziwej oferujemy przede wszystkim głównym księgowym oraz menedżerom przedsiębiorstw, zarówno wyższego, jak i średniego szczebla.
13. Analiza sytuacji firm (Due diligence)
Due diligence to proces gruntownej analizy funkcjonowania przedsiębiorstwa przy procesie przekształceń własnościowych przedsiębiorstw: prywatyzacji, transakcjach fuzji i przejęciach. Due diligence jest obiektywną analizą stanu przedsiębiorstwa mającego na celu określenie słabych i silnych stron oraz wskazania pól wystąpienia potencjalnych zagrożeń.
Na rynku polskim istnieje duże zapotrzebowanie na umiejętność określenia i wyceny potencjalnego ryzyka, które może zaistnieć w przypadku zakupu lub przejęcia spółki.
Proponowane przez nas usługi due diligence obejmują analizy:
przychodowe, kosztowe, sprawozdań finansowych, majątkowe, struktury finansowej przedsiębiorstw, zapotrzebowania na kapitały obrotowe, efektu dźwigni finansowej oraz wskaźnikowe.
Prawidłowa analiza due diligence jest zazwyczaj kluczowym czynnikiem sukcesu przy transakcji przejęcia pozwalając na:
- oszacowanie ryzyka związanego z transakcją, obejmującego zarówno ryzyko inwestycji w dane przedsiębiorstwo, jak również ryzyko związane z branżą na której działa przedsiębiorstwo;
- zrozumienie specyfiki funkcjonowania przedsiębiorstwa i branży, struktury kosztów, rynku, klientów itp.;
- wypracowanie strategii negocjacyjnej przy transakcji, uzyskanie dodatkowych argumentów negocjacyjnych;
- właściwe zaplanowanie harmonogramu transakcji;
- uzyskanie informacji pozwalających na zaplanowanie procesu integracji podmiotu w ramach nowej struktury własnościowej;
*) due diligence - analiza stanu i działania firm
14. Systemy motywacji i systemy wynagrodzeń
Sukces firmy uzależniony jest w znacznym stopniu od jej pracowników. Decydująca jest ich wiedza i umiejętności, ale przede wszystkim zaangażowanie i determinacja w dążeniu do realizacji postawionych celów i zadań. Prawidłowo skonstruowany system motywacji wspiera zachowania pracowników zgodne z celami firmy. Dobra siatka płac pozwala pozyskiwać efektywnych pracowników i prowadzić elastyczną politykę wynagrodzeń.
Projektujemy systemy motywacji, obejmujące motywację płacową i pozapłacową, dla wszystkich pracowników firmy. Szczególną uwagę poświęcamy kluczowym osobom w organizacji - średnie i wyższe kierownictwo, handlowcy i pracownicy obsługi klienta, osoby zarządzające finansami. Proponujemy naszym klientom opracowanie systemów wynagrodzeń uwzględniających politykę i strategię firmy i jej możliwości, ale także zapewniających możliwość pozyskania wartościowych pracowników z rynku pracy. W wyniku wartościowania stanowisk pracy pracodawca wie ile warta jest praca poszczególnych pracowników i za co im płaci.
Efekty i korzyści
- Pracownicy są osobiście zainteresowani sukcesem firmy, w której pracują, zależy im na poprawie efektywności swojej pracy
- W organizacji wyzwolona zostaje kreatywność i inicjatywa
- Pracodawca wie ile i za co płaci swoim pracownikom
- Potencjał pracowników jest wykorzystywany w maksymalnym zakresie
- Poprawiają się współczynniki efektywności pracy
Komu jest potrzebne?
Firmom poszukującym zwiększenia efektywności pracy. Pracodawcom czującym, że ich pracownicy mogą pracować wydajniej i z większym zaangażowaniem. Nowe systemy motywacji i wynagrodzeń są szczególnie potrzebne firmom stojącym przed nowymi wyzwaniami ze strony rynku i konkurencji.